Bezoekers

zaterdag 3 maart 2018

Naaitips Tweelingnaald

Een Tweelingnaald of Twin needle kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden bv. siersteken, doorstikken of zoals ik hier laat zien het maken van een zoom in stretch stof. Een tweelingnaald heeft een schacht waaraan twee naalden zitten. Je zet hem normaal in met de platte kant naar achteren. Zodra deze naald in je naaimachine zit is het oppassen geblazen! Je kunt nu niet een te brede steek kiezen! Want de naalden zijn samen breder dan een naald. Zou je een te brede steek kiezen dan komt je naald op de voetje of plaatje en breekt hij! Dus zet je machine eerst op stiksteek en hang een briefje op je naaimachine met een waarschuwing dat er een tweeling naald in zit. In de gecomputeriseerde machines zit een knop om de tweeling naald in te voeren zodat de machine weet hoe breed hij kan stikken, erg handig natuurlijk. Maar heb je dat niet moet je op het oog de steek controleren, al draaiende aan je wiel of de naalden niet op je steekplaat terecht komt. Er zijn verschillende tweelingnaald te koop, ik heb hier een naald voor stretch stoffen gebruikt, daarbij kun je ook nog de breedte kiezen hoever de naalden uit elkaar liggen. Deze is te koop in een breedte van 2,5 mm uit elkaar, in een dikte van 75. Ik kocht de 4,0 mm uit elkaar bij een dikte 75. Dat vind ik een mooie zoom worden. De naald kosten ongeveer €3,95 vandaar het belangrijk is om niet te breken. HOE GA JE TE WERK: Pak je gebruiksaanwijzing en span je machine in met twee klosjes aan de bovenkant, er is vaak een extra garen pen aanwezig. Aan de onderkant een normaal spoeltje in dezelfde kleur. Je kunt voor het tweede klosjes boven op ook een spoeltje gebruiken, neem voor alle drie goed garen bv Gutermann. Pak nu een proeflap van dezelfde stof, sla dubbel en stik een proef stiksel. Is alles naar wens, kun je op het echte werk gaan naaien. Aan de onderkant zie je een zigzag stiksel, deze houd je stiksel soepel en rekkende. Voor het stikken van de zoom strijk/pers je eerst de zoom in je werk, pas op niet uitrekken. Spelt wat je gestreken heb en draai je werk om de strijkplank. Draai rond en strijk en spelt. Ik nam 5 cm zoom. Je naait altijd op de goede kant van het werk. Zet daarom de spelden naar de goede kant en kies op de machine een punt uit om langs te laten glijden, bij mij was dat het einde van mijn steek plaat. Je kunt ook een stuk gekleurd tape plakken om langs te stikken. Begin naast de zijnaad en hecht aan en af, door eerst 6 steken voor uit de naaien. Houd de draden naar achteren. Dan 6 steken naar achteren. Stik voorzichtig in de ronte. Je kunt als je wilt aan de binnenkant het restje zoom afknippen maar hoeft niet. Je heb nu de perfecte rekkende zoom en deze ziet er fantastisch uit! Hieronder wat foto's van mijn t shirt. En film!

1 opmerking:

  1. Ik wist nie dt er schillende naalden van waren. Weer iets geleerd. Ik vind de afwerking met dat dubbel stiksel erg mooi.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen