Bezoekers

zondag 4 september 2016

Tornmesjes review

Het grote tornmesjes seam ripper  review  met de merken Prym Clover Seamfix Burda style Sorbo en Ikea. Er zijn veel tornmesje te koop, op de markt kun je al een tornmesje kopen vanaf €1,- Omdat daar geen merk op staat kun je ze onderling niet vergelijken deze zijn dan ook niet in de test opgenomen. Het Hema  tornmesje is uit het assortiment in de filialen waar ik geweest ben dus doet niet mee helaas. Op dit moment zijn er ook een aantal ergonomische tornmesje te koop met een groter handvat.  Deze modellen kun je beter vasthouden en dat is een groot voordeel als je bv een rits uit een kleding stuk moet tornen.  Een tornmesje gebruik je voor verschillende doeleinden,  uiteraard bij naaiwerk wat verkeerd gegaan is. Maar ook om een kleding label uit de hals te halen. Knoopsgaten open maken. Borduurwerk uithalen, rubbere elastiekjes uit het haar verwijderen of knopen af halen. Maar het meeste gebruik ik het voor verstelwerk, het uithalen van ritsen. Het is dan ook geen gek idee om meerdere mesjes in huis te halen!
Waar heb ik op getest:
Of het mesje scherp is en of het metaal glad is. Past het puntje onder een steekje van 1,5 mm voor het uit halen van kleine stik steekjes. 2 mm / 3 mm steek lengte.  Hoelang is het handvat en kan ik het goed vasthouden. Waarvoor is dit tornmesje geschikt, licht of zware stoffen. Kun je er een knoopsgat mee open tornen. Kun je er een spijkerbroek rits mee uit halen. Zit er een dopje op en de prijs.
Omdat ik nu 11 verschillende tornmesjes heb kon ik ze goed met elkaar vergelijken. Toen ik ging testen merkte ik meteen dat de mesjes met een wat groter handvat mijn voorkeur hadden. Ik beplakte de mesjes met een nummer, ging testen en dan kregen ze per onderdeel een goed - gaat wel- slecht - bot. Bij de echt scherpe mesjes een prima! Ik naaide wat knoopsgaten en stiksteek en pakte een stapel spijkerbroeken en ging aan de slag!
En hier volgt de uitslag:

Op de 1e plaats het witte tornmesje van Clover; €5,40 lengte 12 cm, zeer scherp mesje, houd heerlijk langdurig vast, goed grip door zwart rubbere randje, geschikt voor kleine steekjes 1,5 mm steek lengte, scherp puntje, zeer scherp mesje! rolt niet weg, gaat door de stof als een mes door de boter. Voor dunne en dikke stoffen. Spijkerbroek rits uitstekend! Heeft mooi glad metaal mesje met clover er in gefreesd. Nadeel heeft geen dop werd geleverd met een plastic hoesje. Het beste mesje wat mij betreft. Te koop bij quilt en fournituren winkels.

Op de 2e plaats Clover met bruin plastic handvat; € 4,50 lengte 11,5 cm, met dopje, presteert het zelfde als no: 1, handvat dunner dan no: 1 daarom op tweede plaats.

Op de 3e plaats De Seam-fix ! €5,95  lengte 12 cm, ik zag dit tornmesje overal op duiken en ik ben onder de indruk van dit mesje! Houd goed vast, met grote dop, super scherp, gaat door dik en dunne stoffen. Goed voor knoopsgat,  kleine steekjes 1,5 mm geen probleem,  heerlijk voor de spijkerbroek rits, scherp mesje en punt en aan de dop zit een rubber ding wat je kunt gebruiken voor de uitgehaalde draadjes weg te vegen. Uitstekend tornmesje.
Waarom dan toch op de 3e plaats? Die van Clover zijn net even mooier afgewerkt.  

Gedeelde 4e plaats voor Prym mesje (610931) €3,95  is een ergonomisch mesje maar ik vind het nog te klein, lengte 8,5 cm, ook met dopje achter op , niet dik genoeg om lang vast te houden. Punt aan de achter kant die in je hand prikt. Jammer want hij presteert goed. Is scherp, scherpe punt, gaat makkelijk onder een steekje van 1,5 mm. Ook voor spijkerbroek rits uit halen prima. Knoopsgaten prima. He jammer dat Prym hier het handvat van het grotere tornmesje no: 610930 niet aan vast gemaakt heeft.

Ook op de 4e plaats: Prym klein mesje ( 611205) €2,70 lengte 7 cm met dopje er op 10,5 cm lang. Redelijk mesje, steekjes uit halen vanaf 2 mm. De rest hetzelfde als hier boven. Iets te klein om langdurig ritsen uit te halen. Ik zou zeggen geschikt voor kleine klusje.

Ook op de 4e plaats : Burda style  €3,95 lengte 9,3 cm met dop er op 10 cm lang. Hou ietsje beter vast om dat het handvat dikker is. Redelijk scherp, knoopsgat goed, gaat met puntje onder een stiksel van 1,5 mm. Spijkerbroek rits goed.  Voor de kleine klusjes.

5e plaats Prym ( 610930) €4,95 lengte 12,5 cm met dop er achter op 15 cm lang. Ligt lekker in de hand, voor langdurig gebruik, hier zit een groter mesje op, goed voor uithalen van spijkerbroek ritsen, of mantel stoffen, redelijk scherp mes maar grof, stik steken uit halen vanaf 2 mm steek lengte.  Best een goed tornmesje geschikt voor het groffe werk. Hadden ze dit handvat maar met het mesje wat op plaats 4 staat!

6e plaats Prym (611203) € 2,90 lengte 13,3 cm met dopje wat niet achter op past. Ook hier een groter mes, handvat groter , houd beter vast dan klein mesje. Punt duidelijk botter daarom niet voor knoopsgat open te maken, niet zo voor spijker stoffen en ritsen, steekjes uithalen vanaf 2 mm. Voor Prym kwaliteit vind ik dit een slecht mesje, moeten ze uit het assortiment halen.

7e plaats Sorbo (73015) €1,87 klein mesje amper 7 cm, met dopje aan achterzijde er op 10,2 cm, Dit mesje is echt niet scherp! Niet kopen.

8e plaats Sorbo (73016) €2,78 wat een miskoop!

9e plaats Ikea dit tornmesje zat in een doos met fournituren.  Wat slecht zeg! Meteen weggooien!

1 opmerking:

  1. Bedankt voor je review! Ik ben op zoek naar een nieuw tornmesje, omdat bij de 2 mesjes die ik heb, de dop afgebrokkeld is (ouderdom zeker?) en ik die daardoor niet meer kan gebruiken om het handvat te verlengen. Dus nu ga ik op zoek naar een Clover of een Seam-Fix!

    BeantwoordenVerwijderen