Bezoekers

woensdag 13 januari 2016

Mijn 10 favorieten naaispullen

Wat gebruik ik het meest in en om mijn naaimachine voor naaispullen, hier is mijn favoriete top 10 naaispullen waar ik echt niet zonder kan.

No: 1 Confectie pennetje, een zilverkleurig pennetje van 6,5 cm lang met op het eind een lus. Hier mee heb ik leren werken toen ik op het atelier mijn stage liep bij Berhaus in Amsterdam. Je kunt met dit pennetje de stof onder de voet van de naaimachine door duwen, maar ook tegen houden. Zonder dat je vingers onder de naald komen. Ook bij bochten en het plat houden van de stof is dit pennetje een noodzaak. Zonder dit hulpstuk zou mijn naaiwerk een stuk minder zijn. Ben zuinig op deze pennetjes, heb er drie. Maar je kunt ook een lange dikke stopnaald gebruiken.

No: 2 Tornmesje van Clover, heb dit mesje nu een paar maanden en hij bevald goed. Lekker scherp en een wat dikker handvat wat beter vast houd. En ja een tornmesje gebruik ik heeeeeel veel! Ook ik maak fouten en haal veel zomen en ritsen uit.

No: 3 Glaskopspelden van de Hema, verreweg de aller beste spelden die er zijn! 300 stuks in doosje voor €4,25. Dit lijkt duur maar is het niet! In andere doosjes zitten er veel minder. Het echte glazen bolletje op het eind smelt niet als je er overheen strijkt. En dat doe ik nog wel eens. Andere leuke spelden die smelten als je er met de bout tegen aan komt en dan plakt alles op je stof, heel vervelend. Al koop je maar een ding bij de Hema laat het dan de glaskopspelden zijn! Ik heb altijd een aantal rezerven doosjes in huis, bang dat ze eerdaags uit de handel genomen worden.

No: 4 Naairing, een vingerhoed zonder top. Ik draag mijn nagels graag lang en ik zweet als ik een vingerhoed draag, dus dit is voor mij de beste oplossing. Maar ik duw ook liever met de zijkant van mijn vinger. In div fournituren winkels te koop, niet duur. Heb er zeker 5 in huis.

No: 5 Kleermakers schaar van Fiskars, deze is speciaal voor stoffen te knippen. €39,95. 25cm lang.  Licht maar ozo scherp!

No: 6 Klein schaartje van Fiskars, deze schaartjes liggen voor en naast mijn naaimachine om de kleine dingetjes af te knippen. Heb een hele baterij aan scharen voor elke klus een ander. Zonder goede schaar krijg ik pijn in mijn handen. Een goede schaar is een must. En je doet er lang mee.

No: 7 Centimeter met 10 cm messing beslag. Een heerlijke centimeter waarvan het eerste stukje stijf is. Dit meet heel makkelijk en is heel fijn in gebruik. Gekocht op een markt voor € 5.95 maar het geld dubbel en dwars waard!

No: 8 Gutermann garen, een fantastisch garen voor alle projecten! Hiermee kan ik alles naaien zonder problemen! Er zijn nog meer hele goede garens, maar Gutermann is overal verkrijgbaar en zo veel kleuren! Ok het is duur maar als je geen problemen wilt neem AUB Gutermann. Lees meer in mijn ander blog bericht over Gutermann garen.

No: 9 Potlood , kan elk potlood zijn er liggen er altijd twee in de buurt van mijn naaimachine. Op de foto een van Stabilo die op glas, papier, plastic en metaal kan schrijven. Zoiezo laat een potlood je nooit in de steek. Ik schrijf er mee en teken op de stof. Als het dunne lijntjes moeten zijn, dan neem ik een hard potlood.  Ook duw ik er hoekjes mee uit.  Potlood vlekt niet, een fantastisch produkt. Koop wel een goede kwaliteit en een punten slijper er bij.

No: 10 Meetlat, die gebruik ik zo vaak! Mischien had ik die op No: 1 moeten zetten? Wat is een mens zonder rechte lijn of een hoek van 90 graden?? Deze lat heb ik al 35 jaar en je kunt ze nog steeds kopen € 9,-

Dit waren mijn favoriete produkten, hebben jullie ook zo'n ding wat je niet kan missen? Groetjes Marie

1 opmerking:

  1. Heb heel wat van dit materiaal in huis daar ik aan een naaicursus begonnen was. Helaas door tijdgebrek moeten opgeven. Misschien dat ik deze nog ooit ga hervatten, wie weet :-))

    Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen