Bezoekers

zondag 3 mei 2015

Textielwarenkennis

In 1986 deed ik een opleiding textielwarenkennis bij Detex, ik ronde de twee tentamens af met het cijfer 8. Ik werkte toen op de stoffen afdeling van de Bijenkorf. Met twee andere collega's volgde we een avond opleiding en onze werkgever betaalde de cursus. Wat heb ik daar een plezier aan gehad, ik vrat de cursus op! Ik hield er twee dikke mappen aan over, gevuld met staaltjes stof en heel veel informatie. En een klein loepje om de stof uitvergroot te kunnen zien. Je kan daarmee de draden tellen en de vezels goed bekijken. Deze cursus was leuk voor mij maar beslist geen katten pies! Er zaten een stel loodgieters in de klas die ook "even" een "papiertje" nodig hadden. Maar als je niet geïnteresseerd bent in stoffen en mode en interieur, dan word deze cursus een zware dobber. Ze waren dan ook allemaal gezakt, een handje vol kreeg een voldoende waaronder wij drieën. De eerste map gaat  over alle soorte vezels en geloof mij dat zijn er veel meer dan je denkt dat er bestaan. Dierlijk, plantaardig, kunstmatig, synthetisch enz. Dan worden de garens, breisels, nonwovens, samengestelde enz. behandeld. En etikettering. Herkenning van de vezels was voor mij heel interessant, vooral de brandproef. Waarmee je stoffen kan herkennen. Het spinnen der garens en hun bindingen. Van elke stof voor normale kleding zit er in in de map met een beschrijving er bij. Heel uitgebreid! Op de voorkant van het kaartje wat het is, aan de achterkant de binding enz.
De tweede map gaat over wooningtextiel, huidhoudtextiel, babyartikelen, het konfektioneren, maataanduiding, pasvorm, mode stijlen, overkleding dames heren en kinderen, damesbovenkleding, herenbovenkleding, gelegenheidskleding, kleinkonfektie, randassortiment, onderkleding, nachtkleding, foundation, bad en strandkleding, bedrijfskleding, bont en leer. En weer heel veel staaltjes stof en beschrijving. Een pittige cursus dus die nog wel bestaat maar in een moderne versie. Er is bij de  detex ook een 3 daagse cursus textielwarenkennis voor €450,- (workshop) Maar de uitgebreide cursussen zijn er ook nog voor als mode en textiel je ding is. Met zo'n cursus weet je ook alles van confectiematen en het verschil tussen een ruche en een volant. Alle kragen, zakken, mouw inzetten komen voorbij. Kant, handschoenen en brandweerkleding, ik weet er alles van. En wat ik vergeten ben zoek ik op in deze twee detex boeken. Een cursus voor het leven groetjes Marie.

1 opmerking:

  1. Heerlijke nostalgie! Ik heb de opleiding in 1989/1990 gedaan. Zo veel informatie en zo interessant! 👍❤️

    BeantwoordenVerwijderen