Bezoekers

woensdag 4 maart 2015

Overhemden Quilt

De Overhemden Quilt is af! gemaakt van oude heren overhemden van de man. Zoals ik al eerder schreef waren de overhemden een beetje saai en heb ik er stropdassen van de KLM op geapliceerd, ook wat strikjes van stippelstof en pochetten van wittestof in de borstzakken. Hier en daar een stukstof van middenvoor met knopen en al er tussen. Dit geeft een 3D effecten, de applicatie's liggen er dus op. Daarom wilde ik er ook niet overheen quilten. Ik heb mijn transporteur naar beneden gezet en heb er uit de lossepols overheen gequilt in een meanderpatroon. Nou dat viel nog tegen want de overhemden lapjes waren dan wel keurig uitgestanst met de Accuquilt go, en dus allemaal gelijk. En nartuurlijk mooi aanelkaar gestikt, maar de lapjes lagen niet ineen dezelfde stofrichting. Daarbij waren de overhemden goed gebruikt en dus hier en daar uitgerekt, bv bij de elleboogen. Dus bolde de lapjes op bij het doorquilten. Iets waar ik van tevoren geen rekening mee gehouden had. Dat weet ik ook weer, bij gebruikte kleding geen elleboog mee knippen. Dat betekent meer overhemden sparen. Maar met dit meanderpatroon vind ik de quilt wel leuker geworden. Ik maakte schuingeknipte baisband van een klein blauw ruitje, 5,5 cm breed. Naaide alles schuin aanelkaar, sloeg het dubbel en zette het aan de verkeerde aan. Om daarna de dichte kant om te slaan naar de goede kant en daar door te stikken. Dit is een echte lowbudget quilt geworden, voor de achterkant een stofje van € 2,- per meter. Alleen de tussen vulling/batting was €15,95 per meter. De quilt heeft een afmeting van 165 x 160 cm. Eerst was hij 175 x 170 cm maar door het meanderen is hij erg gekrompen. Het hergebruiken van oude kleding is op deze manier best bewekelijk, maar je heb wel een heel mooie herinnering. Ook van kleding van overledenen is dat een heel goed idee. Weg gooien vind men vaak moeilijk. Men wil graag iets behouden en kleding is lekker knuffelig. Ik vind het hergebruik van oude spullen bijna altijd wel zinvol. Groetjes Marie.

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooi idee. Ik heb na het overlijden van mijn vader in December ook een paar van zijn overhemden meegenomen. ik heb hier Beren van gemaakt voor zijn achterkleindochters en een poes voor mijn zoon. Een deken is ook een mooi idee. Groetjes Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wil best geloven dat het veel werk is. dat doorstikken lijkt me alleen al een monniken werk. Maar ja het wordt wel erg mooi en een prachtie herinnering.

    Lieve groet, dinah.

    dinahcreatief.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen