Bezoekers

maandag 8 december 2014

Mandje van gehaakt kleedje

Een mandje maken van een gehaakt kleedje is makkelijker dan je denkt. Je hebt nartuurlijk een gehaakt kleedje nodig, maar niet te groot. Ik haakte er een met een doorsnede van 24 cm. Ik gebruikte hele dunne witte glanskatoen voor haaknaald 1mm. Maar met dikkere katoen kan ook hoor, het neemt alleen meer suikerwater dus moet je meer maken. Dit kleedje was een klein propje, aan een halve kop suiker en een halve kop heet water had ik genoeg. De verhouding is een op een om het stijf/hard te laten worden. Ik zocht eerst naar een schaal/kom in mijn kast en pasten het kleedje er op. De kom moet iets groter zijn dan het kleedje omdat het natte kleedje uit gerekt om de kom komt. Je maakt dan het suiker water klaar bv. een beker suiker en een beker heet water, los de suiker goed op tot het opgelost is. Dan dompel je het kleedje helemaal onder tot het door en door nat is. Laat even in weken, dan licht uit knijpen en om de kom draperen en modelleren. Rek het ook mooi op om de kom heen. Dit word een lekker plakkerige zooi want het water loopt er uit. Ha ha mijn aanrechtblad plakte aan alle kanten. Dan moet het lang drogen. Voor dun garen wat ik had 24 uur, dun garen neemt minder vocht op. Voor dikker garen kan het wel 2, 3 of meer dagen duren. Hangt ook af van de temperatuur in huis. Goed laten droogen. Niet tussen tijds aan komen. Als het droog is gaat het heel makkelijk los. En ik moet zeggen het is de moeite waard want het staat heel mooi! Al zit er niks in is het mandje al mooi. Hier op de foto heb ik er mini bolletjes haak katoen in gedaan. Probeer het ook eens en als je er genoeg van hebt kun je met mandje gewoon weer wassen en je hebt weer een kleedje! Groetjes Marie.

2 opmerkingen:

  1. Het is iets praktische om plastic om je kom te doen,en ik gebruik geen suikerwater,maar half om houtlijm en water .het nadeel is dat er geen weg terug is naar kleedje.

    BeantwoordenVerwijderen