Bezoekers

woensdag 14 mei 2014

The Shirtwaist Dress

Mag ik U voorstellen The Shirtwaist Dress uit het naaiboek " Gertie's new book for better sewing". Een nieuw naaiboek voor "retro" mode om zelf te maken. Ik kocht dit boek omdat ik het zelf wilde ervaren hoe het geschreven was en of de patronen goed waren. Heb al review geschreven zie in de zijbalk. De patronen bladen zijn duidelijk en makkelijk over te trekken. De naden en zoomen zitten inclusief in het patroon als je ze overtrekt!  Ik heb voor "mijn" model Bibi, die een bovenwijdte van 103 cm. heeft maat 12 over getrokken. In de "size chart" is dat voor bw. 106,7 cm. De patronen gaan tot een bw. van 116.8 cm. Ik hoefde niet veel te veranderen aan het model, alleen de schouders waren te breed. Die heb ik 2 cm. bij de mouwkop smaller gemaakt. Model Bibi heeft smalle schouders en weinig bil, dus ook het achter pand moest aan de zoom 2 cm korter. De rest zit als gegoten!  Het getailleerde voorpand zit glad om het lijf omdat er coupe naden in zitten. De voor rok is aan gezet met 2 plooien. In het achter pand zit in de taille een stuk smock werk waardoor er een goede bewegingsvrijheid in zit. Het achterpand zit gerimpeld aan een dubbele pas. De jurk word aan de voorkant gesloten met een rij knopen. In de korte mouw zitten boven op rimpels, afgewerkt met een dubbele bies. Er is bijna niks door gestikt alleen middenvoor. Heb de instructies uit het boek exact gevolgd. Het was een leuk project om te maken, ik ging terug in de tijd naar vroeger toen ik dit alles op school geleerd heb.

De stof:
Voor deze jurk heb ik een dikkere satijn katoen gekocht bij N&N stoffen op de Albert Cuypstraat 146 in Amsterdam. De stof kost 8,95 euro per meter. Er zit een mooi glans op en er zit een klein beetje rek in. Van 97% katoen en 3% lycra.  Er ging 3 meter stof in. De knopen bij Jan de kleine vakman aan de overkant van de straat. 35 cent per stuk, met garen, rimpelelastiek en vlieseline en patroonpapier komt deze jurk op 43,60 euro. Dat valt mee he voor deze prachtige jurk. Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten