Bezoekers

zaterdag 17 mei 2014

Reviews Naaiboeken

Het boek "Vintage Couture Tailoring" van Thomas von Nordheim is een fantastisch boek. Het naaiboek gaat maar over een ding, een colbert jasje. Ik houd van dit soort boeken niet van hak op de tak, maar geheel over een onderwerp.  Het boek laat zien met duidelijke foto's hoe je een heren of dames colbert in elkaar naait. Zelfs ik heb uit dit boek wat geleerd,  wat dan? Heb je wel eens onder de reverskraag van een "echt" heren colbert gekeken?  Daar zit vaak een onderkraag van wollen vilt. Dit boek laat zien hoe je dat kunt naaien. Ik heb veel op gestoken van het hoofdstuk kraag, dat is het moeilijkste onderdeel van een colbert vind ik. Ook het "pikeren" van het paardehaar word goed uit gelegd. Pikeren is het met kleine steekjes op naaien van de versteviging in het binnen werk. Dit boek gaat zover in detail,  de stap voor stap foto's en de Engelse bijbehorende tekst dat ik dit boek van harte kan aan bevelen aan iedereen die een colbert gaat maken. In het maken van een wollen colbert zit veel handwerk dus vele uren. Dus beveelt hij mooie (lees dure) wollen stoffen aan. Voor dit boek heeft hij een wollen stof genomen die aan de voorkant licht oranje met een schuine streepje is. Aan de binnenkant is de stof aanzienlijk donkerder, daardoor kun je heel goed zien aan welke kant er genaaid word. Over de kleur van de stof kun je een menig hebben, ik vond het wel "retro". En voor de foto's is het een  duidelijke kleur.

De inhoud van het boek
Het begind met een korte historie van het couture naaien, dan doorloopt hij het naai proces,  steken, benodigdheden zoals stoffen en fournituren.
Patroon, knippen, doorslaan, voering, binnewerk, verstevinging, modeleren van de stof met strijkbout,  zakken, kraag, mouw, zomen, voering, knoopsgaten met de hand en gepaspelleede knoopsgaten,  knoop aanzetten, persen enz.
Elk onderdeel komt stap voor stap aan bod. Een colbert naaien op de Vintage Couture manier. Een boek met vele foto's en uitleg in het Engels. Voor de naai gekken onder ons. Harde kaft, 158 blz, A4, ISBN 978-1-84797-373-3 bij Bol.com 28.95 euro. Het boek is uit gekomen in 2012, ik heb een latere druk uit 2014.
Ik heb weer veel plezier beleeft aan dit boek en vind het fantastisch dat er mensen zijn die de moeite nemen om zo'n prachtig boek te schrijven over een colbert.  Bedankt Thomas! Groetjes Marie.

Er zijn geen foto's van de binnenkant,  dat mag echt niet. En dat snap ik ook wel anders gaat iedereen een copy maken, verdiend die Thomas nog niks.

2 opmerkingen:

  1. Ik kan me voorstellen dat jij, als volleerd naaister, heel blij bnet met het boek. Voor mij is een colbert maken echt te moeilijk, ;-)
    Fijne zaterdag!
    Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Marie,

    Wat een mooi verslag van dit boek over het maken van een colbert.
    Ik heb een vraag als het mag: Een colbert maken bestaat uit veel handwerk. Worden de methodes zowel met de hand als met de machine beschreven?
    Ik bedoel dan worden alle zomen met de hand gedaan of worden de methodes met de machine ook beschreven en voor wat betreft de verstevigingsmaterialen: worden deze met de hand bevestigd of wordt de methode met de strijkbout ook beschreven?
    Alvast hartelijk dank voor het antwoord.

    Groetjes van Ellen

    BeantwoordenVerwijderen