Bezoekers

zondag 2 maart 2014

Spijkerbroek

Op het Stoffen spektakel kocht ik vijf lappen jeans stof van twee meter elk. Er staat altijd een kraam vol met jeans stoffen keus genoeg voor 7 euro per meter. Heb al jaren geen broek meer voor mezelf gemaakt, kon ze altijd voordelig kopen bij de Neckerman. Maar die hebben mij maat (100) extra lang en wijd niet meer. Bij Ulla Popken slaag ik voor alles, naar de broeken zijn te kort. Dus tekende ik een basis patroon ( maat 48) over uit de Knip en met mijn eigen broek er naast veranderde ik de taille. Die moet verhoogt worden ik ben lang (180 cm) en de lengte dus ook. Ook de pijp wijdte paste ik aan. Ik maakte deze "proef" broek zeer eenvoudig zonder rits. De jeans stof rekt in de breedte dus met elastiek in de taille gaat prima. Wel zitten er twee achter en twee voor zakken in, want zonder vind ik niks. Ook heb ik zeven lussen er op gestikt voor een riem die ik altijd draag. Ik gebruikte bij het stikken de "dubbeltransport" dit is een extra voetje die je kunt uit trekken en nieuw is op deze Bernina 780. Je hebt dan geen last van verschuivende stof lagen. Zie de laatste foto. Nu ga ik hem eerst dragen voor dat ik er nog meer maak om te voelen of hij lekker zit. Anders verander ik het patroon nog een keer. Eerst gaat hij nog in de wasmachine omdat mijn handen zwart werden bij het naaien, had ik natuurlijk beter eerst kunnen doen! Groetjes Marie.

3 opmerkingen:

  1. Ik wil de tailleband verhogen, omdat de kruislengte te kort is.
    Hoe kan ik dat doen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik zou graag de tailleband willen verhogen... ik lees wel meer over mensen die dat doen, maar nergens de duidelijke uitleg hoe t moet :(
    Door t hele dag rolstoel zitten, zitten broeken altijd te laag aan de achterkant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo, je kunt je spijkerbroek patroon verhogen in de taille . Leg er een stuk papier onder en teken er een cm of 3 bij, de hoeveelheid cm hangt af van hoelang je bent. Hierboven aan zet je gewoon de taille band. Een keer een proef broek maken van een oude lap.

      Verwijderen