Bezoekers

zaterdag 1 maart 2014

10 Minute Blocks Quilt

Met het "10 Minute Blocks" blok maakte ik deze zeer verwarrende rozen quilt. Je moet wel eerst even je ogen laten wennen als je hem in het echt ziet! Op het stoffen spektakel had ik 8 verschillende rozen stoffen gekocht a 6 euro de meter. 140 breed en 100% katoen. Dit was zeer geschikt om het klassieke 10 minute block van te maken. Het blok bestaat uit 5 vierkanten, ik sneed ze 15 x15 cm. Maar elke maat kan, maar niet te klein. Met een truukje word een lapje tussen de 4 andere lapjes in genaaid, waarna de boel open gevouwen word. En een vierkant komt te voorschijn, deze kun je vierkant laten of zoals ik gedaan heb met een bocht naar binnen strijken en plat stikken. Op you tube staan er div. films over, leuk om te kijken. Bij het door quilten van de quilt heb ik in de ruit met een verdwijnstift een bloem getekend en met de vrije hand een stiksel er overheen gestikt. Op een foto kun je zien dat het randje los blijf zitten, dit geeft een mooi 3D effect. De rest van de quilt met een los uit de pols meander patroon bestikt. Het was weer "fun" om te doen. De quilttop was 123 x 123 cm, maar door het meanderen is hij flink in gekrompen. Nu meet hij nog 121 x 121 cm. Leuk maatje voor op de bank. In deze quilt zit geen logica wat betreft de stoffen verdeling. Ik heb weer alles door elkaar gegooid. 7 rozen stoffen zitten er in de top, aan de achterkant  een ecru mini stipje met lieve roosjes. Heb altijd een rozen quilt willen maken de stoffen vind ik zo leuk.

10 Minute Blocks 2
Dit boekje is geschreven door Suzanne McNeill, die heeft er een hele boel gemaakt. Ook Minute Blocks deel een. Ook een variatie daar op 5 Minute  Blocks enz. Als je er een hebt kun je de techniek leren.
10 Minute Blocks 2 kost bij Bol.com 13,99 euro, 35 blz. Er staan 7 quilts in om te maken met uitleg. En de techniek word uit gelegd met getekende plaatjes. Met Engelse tekst. Deze rozen quilt is van het patroon Pom Pom de Paris, de laatste uit het boekje. Heb me niet aan haar maten gehouden. Houd in je achter hoofd dat dit boekje quilts laat zien die erg "Amerikaans" zijn. Erg zoet en klassiek , daar kun je door heen kijken en je eigen stoffen gebruiken. Op Pinterest zag ik quilts met deze techniek  in moderne stoffen, erg leuk. Ik vond het de moeite waar om dit boekje te kopen twee jaar geleden. Heb er toen een Kerstquilt uit gemaakt, alle stoffen kunnen! Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten