Bezoekers

zondag 6 oktober 2013

Ikea naaimachine review

De Ikea SY naaimachine , hij is al een tijdje in de verkoop voor +- 80 euro. We gaan hem eens wat nader bekijken. Om te beginnen zie hij er schattig uit en is super licht in gewicht. Wit plastic met fel gekleurde knoppen en blauw voet pedaal. Er zit een gebruiks aanwijzing bij in het Nederlands bij wat heel handig is om iets op te zoeken. De SY heeft een vrije arm, als je het bakje er af haalt  kun je een mouw of broekspijp er om heen doen. In het bakje zit op geborgen : 3 naaimachine naalden, kwastje, torn mesje, knoopsgaten voet, ritsen voet, mini schroeven draaier, 6 spoeltjes, 2 ronde viltjes voor onder de klos en een extra garen klos houder voor als je met twee klossen wilt stikken. Er zit een lampje in wat aan gaat zodra je de aan knop in drukt. De voetjes zijn makkelijk te verwisselen door een druk op het achterste hendeltje valt hij er af. Het zijn klik voetjes , die je er aan klikt door je hendel naar beneden te doen.
De naaimachine weegt 6 kg. 
Steken:
Er zitten 3 rechte steken op in verschillende steek lengte, aan de steek lengte kan niets veranderd worden.
Ook 3 zigzag steken in verschillende breedte, hier kan niets aan veranderd worden.
Dan 7 fantasie steken, ook hier kan niets aan veranderd worden.
Geen strech steken aan wezig.
Het knoopsgat kan ook maar in een stand gemaakt worden, er valt niets te veranderen.
Draai knop:
Met de draaiknop kun je de steek die je wilt in stellen, je voelt een klik en dan staat hij in de steek. Met het knoopsgat is het van belang dat de knop goed staat dus wat oefenen op een proef lap is wenselijk!
De machine heeft een hangend spoel met plastic spoeltjes. In de gebruiksaanwijzing staat persies hoe je het spoel er in moet doen.
Rechts onder op SY is een blauwe knop voor achter uit, zolang je de knop naar beneden drukt zo lang stik SY achteruit. Laat de knop los en hij gaat weer voor uit.
Stik test:
Op een katoenen stof van twee lagen gaat dat prima, hij stikt goed, met een lage snelheid. stik je snel dan trilt de naaimachine en dat vind
Sy niet leuk. 
Stikt ook op drie  lagen spijker stof.( wel met jeans naald)  Over de naden gaat hij niet,  met wat hulp door het voetje op te tillen en met de hand aan het wiel te draaien kom je verder maar het stiksel aan achterkant  is dan prut! Zie jeans lapje.
De SY is een te lichte machine voor zware stoffen. Als je toch dikke en zware stoffen er mee stikt gaat er van binnen iets afbreken!
Knoopsgaten:
Het knoopsgaten stikken gaat best wel goed met de speciale voet. Hier voor moet je de stof verstevigd worden met vlieseline. Jammer dat er niks  in te stellen valt.

Conclusie :
De SY naaimachine is een super licht gewicht " naaimachine" geschikt voor lichte katoene stoffen.
Voor:
Ziet er leuk uit
Voordelig in aan schaf -+ 80 euro
Zou een leuke kinder naaimachine kunnen zijn
Stik door div. lichte stoffen
Makkelijk op de bergen, klein en licht
Makkelijk te bedienen met draaiknop
Tegen:
Stikt geen zware stoffen
Geen strech steken
Steken kunnen niet veranderd worden
Maakt veel herrie!
Te licht en verschuift
Stikt stug
Gaat niet lang mee ( behandel SY met liefde en wie weet hoe lang)
Maar wat wil je voor 80 euro? Vind het al knap dat het stikt voor deze prijs.

Zou ik deze naaimachine aan bevelen om te kopen?
Ik heb SY gekocht en aan een kind cadeau gedaan en die is er mee in zijn sas!
Maar als je regelmatig iets wil verstellen en naaien is het antwoord Nee.

21 opmerkingen:

  1. Leuke review :) ik ben er wel erg blij mee, maar naai ook meer kleine dingen, niet veel verstelwerk of zware stoffen. Bij mij verschuift hij trouwens neit (zitten rubbertjes onder) en als je een beetje aan mm gewend bent kan die best wel wat aan (beetje helpen af en toe)..maar wat ik een nadeel vind is dat de draad snel uit de naald gaat en dat hij best makkelijk vast loopt..(en inderdaad: een hoekzoompje waar 3 of 4 lagen samen komen is wel heel moeilijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoy Esther! Leuk deze feetback. Ik wist dat je de SY had en dat je er regelmatig op stikt. Maar jij geeft deze naaimachine ook veel liefde :)) Dan als advies, gebruik de juiste naald voor de stof. De naalden die er bij zitten zijn niet zo goed. En gebruik goed garen bv. Guttermann en laat een iets langere draad aan de machine zitten als je het werkstuk er onder uit haalt. Veel plezier met de SY!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk!!! Tja voor dat geld hoef je ook niet veel te verwachten... Ik heb zelf een heel oudje en die doet het nog wel maar stikt niet mooi meer (zoiets als jou jeanslapje) en is heel erg zwaar.. maar ja hij was van mijn moeder en daarom gaat hij niet weg....

    Lieve groet, dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb deze naaimachine en toen de naalden stuk waren, heb ik universele naalden gekocht, maar die passen niet. Heeft iemand misschien een suggestie welke wel een optie zijn en waar ik die vind?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marina, toen ik deze naaimachine testen heb ik er een jeansnaald in gezet. En dat was geen probleem, kreeg hem er zo in, stikken ging prima. Er bestaan ook geen andere "normale" naaimachine naalden. Er zit een platte kant aan de naald en bij de meeste machines gaat de platte kant naar achteren. Draai het knopje goed open en schuif de naald recht omhoog, goed vast houden en aan draaien. Je hoef geen speciale naalden te kopen alleen de juiste naald voor de juiste stof. Voor dikke katoen en jeans een jeansnaald no: 90. Voor dunne katoen universele naald no:80 en voor rekbare stoffen een jersey naald. Op dit blog staat er een verhaal over met meer info. Veel succes groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Marie,

    Bedankt voor je (supersnelle!) reactie. Naar aanleiding van jouw berichtje heb ik het nogmaals geprobeerd. De reservenaalden van de Ikea gaan er probleemloos in (die zitten dus alleen bij de naaimachine en zijn niet los te koop, maar k heb er nog eentje), maar alle andere (universele) naalden passen niet. Ze gaan er met geen mogelijkheid in. Echt nog geen milimeter.
    Omdat ik dacht dat ik misschien iets verkeerd deed, heb ik het ook nog mijn vader en mijn vriendje laten testen, maar hen lukte het ook niet. Ik heb ook Ikea gebeld, maar die weten ook van niets. Ik vrees dat er niets anders op zit dan de machine terug te brengen.

    Bedankt voor de tip over de verschillende naalden. Tot nu toe heb ik alleen dingen met katoen en fleece gemaakt, maar voor de toekomst is het zeker handige info.

    Nogmaals dank en groet! Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb net een tweedehands brother gekocht, en iemand vroeg naar de Ikea naaimachine! Bedankt voor de review! Ik heb hem gelukt op mijn blog voor de vraagster!

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Nicole, wat leuk dat je op mijn blog terecht bent gekomen. Heb ook jou blog bezocht en lid geworden. Wat leuk ook dat er een link naar dit artikel staat. Veel plezier met je naaimachine en ik ga je naai kunsten volgen. Groetjes Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan er iemand me zeggen of je met een tweelingnaald kan werken op de IKEA naaimachine? In de review schrijf je dat er geen stretchsteken op staan, maar kan je dan bv. met een tweelingnaald wel een zoom leggen in een tricotstofje? dank bij voorbaat! groetjes, An

    BeantwoordenVerwijderen
  11. verkoopt iemand deze 2dehands of weet iemand een plaats waar deze 2de hands tevinden is ?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Kindvriendelijk? Het is een elektrisch apparaat en er word op een pedaal getrapt. De naald gaat makkelijk door een vingertje heen dus, geef je kind les en instructies. Maar laat het kind nooit alleen met een naaimachine!! De machine is makkelijk te bedienen voor kleine vingers dat wel.

      Verwijderen
  13. Hallo, na het uitlenen van mijn naaimachientje kreeg ik het terug zonder spoelhuls, weet iemand welk type spoelhuls ik moet kopen en waar?

    Bedankt op voorhand
    Martje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas is er voor deze machine geen los spoelhuis te koop. Maar je kan het altijd bij Ikea vragen nartuurlijk, mischien hebben ze nog wat liggen.

      Verwijderen
  14. Leuke review. Hier hebben we de machine voor mijn dochter haar verjaardag gekocht en ze kan er heerlijk mee overweg. Overigens geen enkel probleem met naalden erin doen. Tricot vind de machine niet leuk maar voor kinderen is het een leuke machine om mee te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dank voor deze review. Erg handig voor mij als complete beginner, had tot vandaag nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien, laat staan aangeraakt!
    Ik heb de Ikea naaimachine in een impulsieve bui aangekocht, met het idee, ik kan het maar proberen voor een gordijntje in m'n toilet en anders biedt internet wel raad :).
    Persoonlijk vind ik de uitleg in het boekje zeer duidelijk. In een kwartiertje had ik min of meer de basics gesnapt.
    Slechts Ć©Ć©n iets heb ik niet begrepen, misschien weet iemand hier raadt: ik stik op 'B' en het stiksel aan de achterkant is steeds zowat in lusjes. Ik heb het wieltje met de cijfers op alle mogelijke standen geprobeerd maar niets lijkt te helpen om dit op te lossen. Waarschijnlijk maak ik hier een grote beginnersfout, maar hopelijk kan iemand me hiervoor advies geven!
    Toch tevreden met mijn aankoop en wie weet als ik echt de smaak te pakken heb, schaf ik me na een tijdje een 'echte' naaimachine aan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Celine, als je lussen op de achterkant heb doe je iets niet goed. Haal je boven draad er uit met het voetje omhoog. En span opnieuw de draad in. Haal het spoelhuis er uit en het spoeltje. Doe alles er weer goed in. Als dit allemaal goed zit en hij lust nog zou het aan een kromme naald kunnen liggen. Vervang de naald en probeer nog eens. Heb je aan andere knoppen gedraaid? Zet deze weer op de basis stand. Veel succes groetjes Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik heb het probleem met de lusjes ook gehad. Mijn moeder (een naai-haatster, wij vluchtte vroeger weg als het ding op tafel kwam) zei toen dat de spoel niet goed zat. En dit klopte! De spoel moet precies zo zitten zoals in de beschrijving staat, anders krijg je losse lusjes op de achterkant.

    Ik ben een beginner en heb vorig jaar de naaimachine van Ikea voor mijn verjaardag gekregen. Zodat ik kon proberen of het wat voor mij is.
    Ik heb inmiddels al 3 vlaggenlijnen gemaakt, een tas, een rokje voor mijn dochter en de oude spijkerbroeken van zoon ingekort om een korte broek van te maken. Om mee te beginnen een prima machine.

    Ik ben alleen nog niet uit de naalden, en wat voor maat ik moet hebben. Zijn dit verschillende maten voor verschillende machines?

    O leuke tip, bij de action verkopen ze een grote set garen. Hierbij zitten ook spoeltjes, deze passen prima in de Ikea machine.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hi,
    Beetje late reactie, maar ik kwam hier omdat ik reviews van deze naaimachine wilde.Ik wil graag een (nep) leren tas maken. Dus dan heb je 2 lapjes stof op elkaar. Denk je dat dat lukt met deze naaimachine, of is hij daar te slap voor? ( sorry ben ook compleet een nieuwe beginner ;) )

    BeantwoordenVerwijderen