Bezoekers

zondag 28 juli 2013

Log Cabin van Boerenbonte ruit

Het Log Cabin motief is een van de meest gebruikte patronen om een quilt te maken. Je kunt door middel van de stoffen en de kleuren eindeloos variëren. Vaak zie je klassieke stoffen gebruikt in dit motief . Maar de nieuwe trend is om moderne stoffen voor dit Log Cabin motief te gebruiken. Wat dacht je dan van deze? Ik kreeg van mijn vriendin Ellen op mijn trouwdag een verrassings tas waar onder anderen 5 boeren bonte lappen in zaten. Vijf keer twee meter stof. Dat moest een quilt worden dat begrijp je! Na veel getekend en ontworpen te hebben is het uit eindelijk deze quilt geworden. Mischien wel iets voor op een jongens bed? Daar dacht ik aan omdat er grote zwarte ruiten bij zaten. Deze Quilt is 200x 150 mt. kan op een persoons bed.
Herken Boeren bonte stof:
Boeren bonte ruiten kun je herkennen door aan de achterkant van de stof te kijken. Zie je bijna geen verschil? Dan is het boeren bont. De basis van de geweven stof is wit, daar door heen een kleur in geweven. Dit is de mooiste en de echte!! Vaak te koop tussen de 5 en 7 euro de meter. Let op er is zeker een kwaliteits verschil in.
Er bestaan ook op gedrukte ruitjes, de stof word geweven en geverfd. Daarna bestempeld met ruiten. De ruiten zullen nooit exact recht van draad op de stof komen wat problemen kan veroorzaken bij het naaien van kleding. Deze stof moet je ook nooit scheuren anders zijn je ruiten scheef!

Voor deze Quilt heb ik gebruikt:
2 mt. Zwart in de groter maat , ruit doorsnee 1.6 mm
1.00 mt. Paars met 1 cm ruit doorsnee
1.00 mt. Zwart ruit met 0.5 mm doorsnee
1.00 mt. Lila ruit met 0.4 mm doorsnee
1.60 mt paars mini ruitje 2 mm doorsnee.
Neem ruim stof of neem andere kleuren, dit is maar ongeveer. Maak je eigen combinatie .

Dit is ook voor de achterkant en bies er om heen. De quilt is 200x 150 mt. De blokken zijn af 50 x50 cm.
Ik heb de lappen met stoom gestreken en er stroken van 11 cm. gescheurd . Van elke kleur een paar. Ook 12 midden blokken geknipt van 11x11 cm.
Wat kleuren betreft ben ik geen planner. Ik pakte een midden blok van 11x11 en keek wat ik er leuk bij vond passen. Ik stikte de strook aan het midden blok en knipte de strook er na pas af. Je hoeft dan niet al die lapjes op op maat af te knippen, wat weer tijd bespaard . Ik wisselende klein en grote ruiten af.
Strijkbout aan en na elke strook strijken, ik stikte meerdere blokken tergelijke tijd. Na drie blokken klaar te hebben op bed uit gelegd en gekeken welke kleuren er nog meer bij moesten komen. Ik had had 5 lappen van 2 mt. kon dus alle kanten op. Uit eindelijk zitten er twee dezelfde blokken in, dus zes verschillende blokken gemaakt. Voor de achterkant het laatste stuk grote zwarte ruiten en wat paars aan elkaar gestikt. De bies recht van draad geknipt en ook recht aan elkaar gestikt , ik wilde de ruit niet onder breken. Dan het door stikken, het quilten van de quilt. Dit deed ik voor de biezen.  Ik gebruikte mijn BSR voet op de Bernina. Ik meander uit de vrijehand heen en weer in allerlij bochten. Dit is leuk om te doen en het was zo klaar. De quilt heeft een moderne groffe uit straling dus ook grof/ groot door gestikt.
Er is veel uitleg over de Log Cabin op internet te vinden ook op you tube veel filmpjes. Hoop dat je weer wat inspiratie heb gekregen door het lezen van dit verhaal, mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. Groetjes Marie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten