Bezoekers

vrijdag 10 mei 2013

Sloop met Engelse naad

Ik kocht bij de kringloop winkel een dekbed overtrek voor 2 euro. Het was een kleine maat 186x138 cm. Ik viel op het ruitje en kon het niet laten liggen. Het overtrek pasten nergens omheen, aangezien onze dekbedden langer zijn 220 x150 cm. Nadat ik het gewassen had heeft het even op de stapel strijkgoed gelegen. Het overtrek voelde zich meteen thuis en ging dit pand niet meer verlaten. Na wat denk werk besloot ik er vier slopen van te maken. Dol op ruitjes en op slopen en beddengoed in het algemeen. Deze stof voelde zo lekker, het is een ingeweven ruit. Dat betekend dat het bijna aan twee kanten hetzelfde is. Ik knipte er vier stukken van 174 breed x 63 cm. hoog van. Ik maakte ze met de Engelse naad, op school vroeger werd hier veel tijd aan besteed. Het is een mooie afwerking zonder te zigzaggen, bespaard nog draad ook. Ga laten zien hoe ik het doe. Strijk de lappen en knip ze op maat. Deze maat sloop word 70 breed en 60 hoog.

Werk de korte kanten van 63 cm af met een zoom, strijk eerst 1 cm. naar binnen ( naar verkeerde kant van de stof) dan 2 cm. naar binnen strijken. Doe dit aan bijde zijden van de lap. Stikken vlak op de kant.

Sla dan 28 cm om naar binnen ( verkeerde kant)

Klap daar overheen de 70 cm en speld de kanten op elkaar. Het sloop is nu 70 x 63 cm De GOEDE kant van de stof buiten!! Stik de kanten dicht op 0,5 cm. van de kant.

Strijk deze naden plat naar een kant. Dat is makkelijker voor de volgende stap.

Draai het sloop om , de verkeerde kant van de stof zit buiten nu. Duw de punten met een stomp potloot uit tot dat de punten mooi zijn. Strijk plat!

Stik deze naden op 1 cm van de kant.   

Je hebt nu een op staande naad. Mooi he! Draai sloop om en strijk, klaar! Maak er een hele boel van leuke katoen. Veel succes !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten