Bezoekers

zondag 20 januari 2013

Tumbler klaar

Met dit weer niet veel buiten geweest dus de quilt is klaar.De afmetingen zijn 133x138cm. Dat is maar goed ook want hij is een stuk dikker dan een gewoon katoentje. Bescheiden door gestikt voetje langs de kant. Flanel was op dus ik heb er een dun katoenen stof bij gezocht voor de bies. Ik knip of snij stroken van 5,5cm breed af. Die zet ik schuin aanelkaar en strijk naden open. Maak wat exstra lengte dat ik niet te kort kom. Vouw de strook dubbel met goede kant naar buiten en stik hem op de verkeerde kant van de quilt op. Bij de hoeken stop ik voor het eind +-0.5mm. En stik naar achteren voor het afhechten. Dan haal ik het werk er onderuit. Sla de bies naar boven tot er een drie hoekje onstaat (haaks) Sla de bies weer terug in de richting van de rand waar hij langs moet leggen en begin boven aan weer te stikken, hecht wel aan en af. Als de bies helemaal is aan gestikt draai ik mijn werk om en stik de bies op de goede kant vlak op de kant door. Bij deze quilt gebruik ik een stik steek. Soms doe ik een fantasie steek of een steek die lijkt op hand genaaid. Dit is niet een "origineele" manier van af werken. De meeste quiltsters stikken de bies aan op de goede kant van de quilt en naaien met de hand op de verkeerde de bies vast. Dit duurt mij te lang alles moet altijd snel af bij mij. En ik vind dit ook mooi zo op de naaimachine.

3 opmerkingen: