Bezoekers

donderdag 17 januari 2013

Spoelhuis

Een spoelhuisje is het ding waar je je spoeltje in stopt. Er zijn twee soorten huishoud naaimachines. De eerste heeft een hangend spoel die zit aan de voorkant van de machine. Er zit een klepje, open doen en daar hangt hij. Dit heet het CB grijpersysteem en komt op de meeste naaimachines voor. Eerst doe je je op gespoelde spoeltje in het losse spoelhuisje en dan in de machine plaatsen. Het tweede systeem is een liggend spoelhuis ook wel het drop -in-spoelsysteem. Dat zie je liggen van boven onder het naaivoetje. Er zit vaak een doorzichtig dekseltje op. Het op gespoelde spoeltje gaat meteen in de machine er is geen los spoelhuis. Dat zit in de machine vast. Voor de dames en heren die al naaien is dit wel bekent. Toch word mij op naailes wel eens gevraagd waarom er een spoeltje met garen in de machine moet. Zei die net met naaien beginnen is dit wereld vreemd. Eng he zo'n naaimachine? Ik leg dan uit het hoe en waarom. In al de jaren dat ik naailes geef zijn mij een paar dingen op gevallen. Mensen die geduldig zijn van aard pakken het naaien beter op en kunnen op elke naaimachine aan de gang. Zei hebben geen probleemen met het spoelhuis. Mensen die iets gauw willen doen of ongeduldig zijn hebben vaker een probleem met het spoelhuis. Daarom geef ik hun een naaimachine met een hangend spoelhuis. Dit spoelhuis geeft minder problemen. Als je net begint met naaien raken de draden wel eens in de war. Dit heeft meerdere oorzaken. Van niet goed. inrijgen van de machine of te snel op starten en of niet genoeg draad laten hangen en of de draden niet vasthouden bij het beginnen met stikken.De draden vliegen in de knoop en de machine moet ontdaan worden van alle draden. Die zitten dan vaak ook om het spoelhuis gewikkeld. Bij een hangend spoel is dit makkelijker te doen. En omdat dit bij beginnende naaisters vaak voorkomt is zo'n spoel aan te bevelen. Bernina heeft bijna alleen maar hangende spoelhuizen.
Liggend spoelhuis Een liggend spoelhuis ligt bovenop je naaimachine en zie je meteen liggen. Er zit meestal een doorzichtig dekseltje op. Hier door kijkend kun je ook zien hoeveel spoeldraad er nog op zit. Dit kan een voordeel zijn maar mijn ervaring is dat als je lekker aan het naaien bent je er toch niet op let. Een ander voordeel is dat je er makkelijker bij kunt komen en dat is ook zo. Een nadeel is dat het nogal nauw luisterd met de soel er in stoppen en met een vastloper. Daar bedoel ik mee als alle draden in het spoelhuis vast slaan en je werk geen kant meer op wil. Men gaat dan trekken aan het werk en het liggende spoelhuis verschuift. Men haalt alle draden weg en spant weer op nieuw in. Maar de naaimachine doet het niet goed meer. Na een paar pogingen geeft men het dan op. Het spoelhuis moet nauwkeurig op nieuw geplaatst worden en daar moet je handig voor zijn of willen worden. Vandaar dus dat ik een hangend spoelhuis aan beveel voor beginners en ongeduldige personen. Ik zeg niet dat de ene beter is dan de andere maar dat het voor verschillende personen geschikt is. Voor dat je tot koop over gaat, laat je goed uit leggen hoe het werkt. Bij de dealer kun je vragen stellen. Koop je via internet of supermarkt zul je de gebruiksaanwijzing uit je hoofd moeten leren. Heb je nog vragen over dit onderwerp of andere vragen, laat een bericht achter en ik zal er op terug komen met een nieuw schrijven op dit blog. Groetjes Marie.

1 opmerking:

  1. Ha Marie, dit wordt een heel mooi naslagblog voor mensen die meer willen weten van het ambacht naaien. Super! Mooi quilt zag ik trouwens een paar blogjes geleden.
    Ik heb nu voor het eerst een liggend spoelhuis en ik vind het heel erg makkelijk in gebruik!
    Groet, Marian (aka mama muis)

    BeantwoordenVerwijderen