Bezoekers

woensdag 16 januari 2013

Bernina 440QE

Een werkpaard dat is de Bernina 440QE. Hij staat bij mij op tafel nu en kan niet wachten tot ik er weer achter kan zitten. De quiltvulling is binnen en die ga ik morgen er tussen doen. Deze Bernina kocht ik +-2jaar geleden in de aanbieding met 5 exstra voetjes en een groote quilttafel er bij. Er zit ook een BSR voet bij waarmee je uit de vrije hand kan door quilten. Dit kan op elke machine nartuurlijk maar dan moet je zeer regelmatig heen en weer bewegen om de steken even lang te krijgen. De BSR zorgt er voor dat elke steek even lang word. Er zit een lichtje in wat over de stof schijnt en waarneemt hoe hard je beweegt. Op You Tube heb ik er een film over gemaakt.Heet blaadjes quilt. Dit was voor mij een van de redenen om deze machine aan te schaffen. Maar hij kan meer, de knoopschaten zijn oog verblinden. En er zitten heel veel steken op. Een nadeel zou kunnen zijn dat de maximale steekbreedte op deze machine "maar" 5,5mm is. Maar tergelijke tijd ook weer niet, door dat de transporteur ook deze breedte heeft is de door trek kracht van de machine optiemaal. Met een steek breedte van 9mm of meer word het moeilijker om bv. een kraagje vlak op de kant door te stikken. Daar zijn dan nartuurlijk ook weer andere op lossingen voor. Is de steekbreete op een machine 9 mm dan zet je de naald in een andere positie om toch vlak op de kant te kunnen door te stikken. Meer trek kracht dus. Maar deze machine is top, mocht je er nog een tegen komen in de aanbieding ik zeg doen. Dit type gaat er uit en word vervangen door de 550QE. Die ook prachtig is. Deze machine heb ik ook zonder BSR voet en dat is de 430. Deze gebruik ik op het atelier en is bijna het zelfde, iets minder steekjes. Maar net zo goed. Spijkerstoffen en andere dikke stoffen geen probleem. Deze machine heeft een zg. hangend spoelhuis zonder probleemen. Ik beveel een hangend spoelhuis aan.Ook voor beginners. Waarom? Ik zal hier ook op terug komen.

1 opmerking:

  1. Ben bijna jaloers op deze mooie machine, maar ook best blij met mijn Janomeetje. Informatief!

    BeantwoordenVerwijderen